Möt Lars Thomsson, nyvald riksdagsledamot C

”Vi kan rädda jorden från de värsta klimateffekterna om vi agerar omgående.”

Jag är en erfaren politiker från Gotland som är djupt rotad i den gotländska myllan. Min bakgrund har jag som företagare. Jag har i 20 år varit mjölkbonde med 100 kor, en verksamhet som numera är nedlagd och gården är utarrenderad. Miljö- och klimatfrågorna har alltid varit min främsta politiska drivkraft. Det har gjort att jag jobbat sju år som nationell vindkraftsamordnare åt regeringen. Övriga hjärtefrågor är företagsfrågor och att livet ska kunna fungera även utför storstaden.

I mitt riksdagsarbete kommer jag fokusera på två områden. Dels klimatutmaningen som är mänsklighetens ödesfråga. Vi kan ännu rädda jorden från de värsta effekterna av den pågående klimatförändring, om politiken agerar omgående. Dels att företräda Gotland, eftersom länet enbart har två ledamöter i riksdagen. Min roll blir att vara en dubbelriktad länk mellan Gotland och Stockholm.

Vilken politisk fråga brinner du lite extra för – och varför?

Klimatfrågan, det är mänsklighetens ödesfråga och vi kan ännu rädda jorden från de värsta klimateffekterna om vi agerar omgående. Mina barnbarn ska vara stolta över mig – att jag förstod och agerade efter bästa förmåga.

Varför började du engagera dig politiskt och varför i Centerpartiet?

Född i ett Centerhem var det ett naturligt val. Väldigt intresserad av politik redan på mellanstadiet, tränade då argumentation med en moderat och en kommunist till övriga klassens stora förtret.

Vad ser du mest fram emot med att vara riksdagsledamot den här mandatperioden?

Att med tyngd kunna företräda Gotland på ett konstruktivt sätt i riksdagen, vara länken mellan Gotland och Stockholm åt båda håll.

Kan du nämna något från dina tidigare erfarenheter som du tror att du kommer att ha nytta av som riksdagsledamot?

Min period som kommunalråd och partistyrelseledamot har gett mig ovärderliga insikter hur det politiska hantverket fungerar. Liksom jobbet som nationell vindkraftsamordnare har lärt mig hur komplicerat det är att driva på för en önskad samhällsutveckling, beroende på motkrafter.

En person – levande eller historisk – som du inspireras av?

Maud Olofsson, tidigare partiledare C. Hennes energi och mod att ta djärva steg i den politiska utvecklingen genom framsynta uppgörelser imponerar stort på mig.