Möt Magnus Ek, nyvald riksdagsledamot C

”Vi står inför ett liknande skifte i vår tid.”

Jag brinner för att bygga ett hållbart samhälle med en hållbar tillväxt, för trygghet och framtidstro i hela landet, och för en värld där alla kan flytta, men ingen ska behöva fly.

Vilken politisk fråga brinner du lite extra för – och varför?

Jag engagerade mig för landsbygds- och miljöfrågorna, vilket kanske är naturligt med tanke på att jag är uppväxt på ett lantbruk i Östergötland och att det är min generation som måste vända utvecklingen mot ett varmare klimat och förlorad biologisk mångfald. Men med åren har jag kommit att brinna alltmer för ett fritt samhälle, en friare rörlighet och lika livschanser oavsett vem du är eller var du bor.

Varför började du engagera dig politiskt och varför i Centerpartiet?

Jag engagerade mig när jag fyllde 16, genom att jag och några vänner startade en CUF-avdelning hemma i Valdemarsvik. Jag var redan föreningsaktiv lokalt och arbetade genom förbundet Vi Unga för ungas organisering. Jag brann redan för landsbygdens utveckling och för en klimat- och miljöpolitik som faktiskt gjorde skillnad. Jag visste att jag i någon mån var liberal, jag har alltid trott på kraften hos människan och de små gemenskaperna, och på att det är rätt att kämpa för största möjliga frihet för den enskilda människan. Då var Centerpartiet en självklarhet.

Vad ser du mest fram emot med att vara riksdagsledamot den här mandatperioden?

Att representera mitt hemlän och att inte bara sitta vid sidan av och påverka andra, utan själv vara med och fatta besluten.

Kan du nämna något från dina tidigare erfarenheter som du tror att du kommer att ha nytta av som riksdagsledamot?

Alla de breda erfarenheter jag fått som aktiv i ungdomsförbundet, i civilsamhället och som förtroendevald i Svenska kyrkan. Jag har fått nöjet att arbeta med att bygga vår folkrörelse i flera år, att arbeta tvärpolitiskt och bygga upp nätverk hemma i länet, i föreningslivet och med våra liberala vänpartier utanför Sverige. Alla de erfarenheterna och kontakterna tar jag med mig in i Sveriges riksdag.

En person – levande eller historisk – som du inspireras av?

Vår tidigare partiledare och utrikesminister Karin Söder är en stor förebild, men på senare tid har jag tänkt mycket på Johan August Gripenstedt. Han var en av de drivande liberala krafterna när det moderna Sverige började skapas på 1800-talet. De tog de första stegen från fattig-Sverige med näringsfriheten och en modern infrastruktur, och jag tror att vi står inför ett liknande skifte i vår tid.