Möt Peter Helander, riksdagsledamot från Dalarna

Jag är Centerpartist därför att jag tycker människor ska ha makten över sitt eget liv. Jag vill ha ett decentraliserat samhälle där beslut fattas på lägsta möjliga nivå och helst hemma vid köksbordet. Frågor som miljö och klimat, säkerhetspolitik och internationell brottslighet ska förstås fattas på en gemensam högre nivå.

Vilken politisk fråga brinner du lite extra för – och varför?

Jag vill ta hela landet i bruk! Det innebär att man ska kunna leva, arbeta, studera och ha tillgång till offentlig service även på landsbygd och glesbygd. Detta kan bara ske genom att det finns efterfrågestyrda jobb utanför storstäderna. Staten ska se till att det finns infrastruktur i hela landet och att det finns en aktiv regionalpolitik där staten flyttar ut verksamhet till mindre orter och inte till regionala centra som redan har tillväxtproblem.

Varför började du engagera dig politiskt och varför i Centerpartiet?

Mitt engagemang väcktes då skolan i min by skulle läggas ner av centralistiska partier. Centerpartiet var ett parti som stod upp för småskalighet och företagande vilket gjorde valet självklart och fyra år senare var jag kommunstyrelseordförande.

Vad ser du mest fram emot med att vara riksdagsledamot den här mandatperioden?

Jag får jobba med frågor som ligger mig nära. Regionalpolitik, besöksnäring, skog och äganderätt, jaktfrågor, biologisk mångfald och rovdjursfrågor och idrottsfrågor. Vi är många i vår riksdagsgrupp som brinner för dessa frågor vilket gör det extra intressant.

Kan du nämna något från dina tidigare erfarenheter som du tror att du kommer att ha nytta av som riksdagsledamot?

Jag har jobbat som pilot under 33 år. Först i flygvapnet och sedan i SAS som flygkapten i 25 år.

Jag är uppväxt i en företagarfamilj och har själv varit egen företagare i 23 år inom handel och fastigheter.

Under flera år har jag suttit som ordförande på ett näringslivsmandat för ett destinationsbolag. Bolaget hade 600 privata företag, där medlemmar och 4 kommuner var minoritetsägare. För ett par år sedan var jag drivande i processen att bilda ett destinationsbolag för hela Dalarna som består av 15 kommuner och cirka 900 företag. Besöksnäringen ligger mig varmt om hjärtat. Jag äger och sköter skog som funnits i familjen i generationer.

Jag har varit kommunstyrelseordförande och är distriktsordförande för Centerpartiet i Dalarna. Jag vet att min samlade erfarenhet kommer att vara bra för mitt arbete framöver.

En person – levande eller historisk – som du inspireras av?

Jag inspireras av människor som kan förändra historien. Några exempel är Abraham Lincoln, Mahatma Gandhi, Nelson Mandela, Barack Obama, Tony Blair och sedan måste jag ju också nämna Thorbjörn Fälldin.