Möt Solveig Zander, omvald riksdagsledamot C

”Orättvisorna i samhället kan bara ändras genom politiska beslut.”

I vuxen ålder insåg jag att orättvisor i samhället bara kan ändras genom politiska beslut. Därför blev jag Centerpartist och drev på för att vi skulle få föräldradrivna förskolor i Enköping, vilket är viktigt ur valfrihetssynpunkt. Rätten att forma sin egen framtid är viktig för mig. Våra ekonomiska trygghetssystem ska gå att lita på och vi ska veta att de finns där när vi behöver dem oavsett om vi är sjuka, blir föräldrar eller blir pensionärer. Trygghetssystemen ska ge stöd för stunden och finnas för förändring och omställning framöver och stämma överens med samhällsutvecklingen. Det är mina hjärtefrågor.

Vilken politisk fråga brinner du lite extra för – och varför?

Just nu pensionsfrågan. Den är jätteviktig för att vi så snabbt som möjligt ska kunna genomföra de nödvändiga förändringar som måste ske. Det innebär i första hand att stärka garantipensionen, höja pensionsåldern, förbättra premiepensionen samt att i nästa steg ta tag i något som ligger mig varmt om hjärtat – jämställda pensioner.

Varför började du engagera dig politiskt och varför i Centerpartiet?

Som utbildad socionom kom jag tidigt i yrkeslivet i kontakt med utanförskapet i samhället och jag är fortfarande fast beslutad om att vi behöver jobba aktivt för att motverka det.

Till att börja med var det barnens bästa som var i fokus för mig, men det övergick till alla som är sjuka, äldre, funktionsnedsatta m.fl. Det räckte inte för mig med att vara ”bara” yrkesverksam utan det gällde att påverka lagar, regler och beslut. Centerpartiet var det rätta partiet för mig och jag engagerade mig politiskt för att på bästa sätt få vara med och skapa förutsättningar för personer att kunna forma sina liv som de vill.

Vad ser du mest fram emot med att vara riksdagsledamot den här mandatperioden?

Jag uppskattar att jag får fortsätta i socialförsäkringsutskottet där jag verkat sedan jag kom in i riksdagen 2006. Där kan jag verkligen påverka inom de områden jag brinner för. Jag ska se till att pensionsöverenskommelsen blir verklighet, att sjukförsäkringen blir rehabiliteringsinriktad och lika för anställda och företagare.

Kan du nämna något från dina tidigare erfarenheter som du tror att du kommer att ha nytta av som riksdagsledamot?

Tidigare var det min yrkeserfarenhet som socionom. Nu är det min relativt långa erfarenhet i riksdagen som jag har nytta av, samt alla personkontakter jag fått med företrädare som är involverade i verksamheter jag kan påverka genom.

En person – levande eller historisk – som du inspireras av?

Jag kan inte säga en som är tydligare än andra. Men de tre som man direkt kan säga att jag beundrar och ser upp till är: min mormor; en kompis mamma som var kurator och min chefskurator samt Gunnel Jonäng som var ordförande för Centerkvinnorna då jag var på min första stämma 1985. Jag hade aldrig tidigare sett någon som höll sådana tal, som i mina ögon kunde allt, agiterade från en talarstol tydligt och klart och dessutom höll tal i predikstolen i kyrkan under invigningen. Hon var outstanding!