Möt Anders Åkesson, omvald riksdagsledamot C

”Jag brinner för rättvisa förutsättningar individer emellan och mellan landsdelarna.”

Som jag ser det är Centerpartiet det enda partiet som menar allvar när man säger att hela landet ska leva. Därför är jag centerpartist.

Jag vill:

• Att vägar, järnvägar, sjöfart, flyg och IT ska skötas klimatsmart och vara transporteffektivt - i hela landet
  • Att varje människa i sin bostad, på sin arbetsplats och i sin livsföring ska ha tillgång till bredband och bra mobiltelefoni.

Vilken politisk fråga brinner du lite extra för – och varför?

Rättvisa förutsättningar individer emellan och mellan landsdelarna.

Varför började du engagera dig politiskt och varför i Centerpartiet?

Det duger inte at sitta på läktaren och gnälla över dåligt spel på planen, det är bättre att själv delta och göra skillnad. Centerpartiet då och nu är den politiska rörelse som allra bäst fångar min värderingsgrund och politiska drivkraft.

Vad ser du mest fram emot med att vara riksdagsledamot den här mandatperioden?

1. Att göra skillnad i de sakfrågeområden jag satts att ha särskilt fokus på. Det vill säga alla slag av transporter och kommunikationer (såsom IT/telecom, sjöfart, landsväg, järnväg, flyg) och då ur perspektiven klimat/miljö – hela landets intressen – kontakter med vår omvärld – jämställdhet mellan kvinnor och män.

2. Att vara den från min valkrets, Kalmar län med både Öland och Småland, som alltid och i alla lägen är nåbar och aktiv i att företräda valkretsen upp i maktens korridorer.

Kan du nämna något från dina tidigare erfarenheter som du tror att du kommer att ha nytta av som riksdagsledamot?

Att man måste arbeta hårt/länge/målinriktat samt vara väldigt ödmjuk och lyhörd inför andras lika berättigade intresse för att uppnå ett resultat.

En person – levande eller historisk – som du inspireras av?

Det är ingen enstaka utan flera människor som jag mött i livet och som jag försöker ta delar av, de har då haft det gemensamt att de har:

• varit trogna sina grundläggande värderingar
  • varit ansvarstagande inför de uppgifter de anförtrotts
  • haft förmågan att någorlunda pedagogiskt kunna beskriva komplexa sammanhang så att människor blivit engagerade och inte exkluderade
  • alltid försökt att leverera resultat och hållit på och gneta till dess det är färdigt
  • visat ödmjukhet inför andra människor och inför uppgifterna de ålagts
  • haft en gnutta humor och distans till sig själva och sitt förtroendeuppdrag
  • varit hyggliga mot alla de mött.