Möt Annie Lööf, omvald riksdagsledamot C

Annie Lööf, Nacka, invald från Jönköpings län.

”Om man vill få saker att hända måste man själv ta ansvar och inte bara tro att andra ska lösa det.”

Jag är centerpartist för synen på människan. Företagsamheten. En trygg vardag för människor i hela landet. Och en miljöpolitik byggd på utveckling, som leder till resultat. Det leder Sverige framåt.

Jag vill se ett samhälle som håller ihop. Byggt på tillit och samarbete. I tider när allt fler vänder kappan efter vinden och mörka krafter sprider misstro och rädsla. Då måste vi stå upp för medmänskligheten.

Vilken politisk fråga brinner du lite extra för – och varför?

För mig som har vuxit upp på den småländska landsbygden med skogen som förskola och Gnosjöandan vinande runt husknuten är det naturligt att jag är särskilt engagerad i att utveckla hela landet, i företagarfrågor och i miljöfrågor.

Varför började du engagera dig politiskt och varför i Centerpartiet?

Därför att jag under hela min uppväxt fått lära mig att om man vill få saker att hända måste man själv ta ansvar och inte bara tro att andra ska lösa det. Jag var tidigt samhällsengagerad och ville hjälp till att utveckla vårt samhälle. Därför sökte jag mig till politiken. Helt enkelt för att jag inte bara ville räkna med att någon annan skulle ta ansvar. Jag ville själv förändra. Jag blev Centerpartist för att jag tror på de värderingar som vi alltid stått för. För synen på människan. Företagsamheten. En trygg vardag för människor i hela landet. Och en miljöpolitik byggd på utveckling, som leder till resultat. Det leder Sverige framåt.

Vad ser du mest fram emot med att vara riksdagsledamot den här mandatperioden?

Att Centerpartiet ska vara med och ta ansvar för att föra Sverige framåt. Sverige står inför stora utmaningar med växande vårdköer, höga klimatutsläpp och stora skillnader i levnadsvillkor runt om i landet. Dessutom står vi inför en lågkonjunktur och befinner oss i ett svårt parlamentariskt läge, då behövs det politiker som vi i Centerpartiet som är beredda att ta ansvar för att rusta Sverige starkt i en turbulent politisk tid.

Kan du nämna något från dina tidigare erfarenheter som du tror att du kommer att ha nytta av som riksdagsledamot?

Som riksdagsledamot är det viktigt med många olika perspektiv och en förståelse för vilka konsekvenser olika politiska beslut får. Det är därför jag under hela min tid som partiledare rest runt i landet för att möta allt från småföretagare och studenter till pensionärer och medarbetare i välfärden. Deras berättelser om hur politiska beslut påverkar deras vardag är ovärderliga att ha med sig i min roll som riksdagsledamot. Dessutom är jag ju som tidigare fotbollsmålvakt en riktig vinnarskalle, vilket är värdefullt såväl på fotbollsplanen som i riksdagens korridorer.

En person – levande eller historisk – som du inspireras av?

De tidigare partiledarna Thorbjörn Fälldin och Karin Söder inspirerar mig oerhört. Jag hade den stora förmånen att få sitta ner många gånger med såväl Thorbjörn och Karin för att ta del av deras klokskap. Det var många roliga anekdoter från deras tid i politiken, men framförallt kloka råd om att alltid stå upp för sina värderingar och att ha ett jordnära ledarskap.