Möt Annika Qarlsson, omvald riksdagsledamot C

Annika Qarlsson, Sollebrunn, invald från Västra Götalands län västra.

”Alla ska kunna bidra 100% utifrån sina förutsättningar.”

Jag valde Centerpartiet för att partiet står upp för att besluten ska tas nära människor. För att man genom åren visat att vi måste vara rädda om den jord och de tillgångar vi har för våra barns skull. Och för att det är enda partiet som i sin politik visar att man fattar hur det är att bo på landet.

Det finns en tilltro till människor i Centerpartiets idé som grund, när vi säger att alla ska kunna bidra 100% utifrån sina förutsättningar. Det är målet jag brinner för. För att jobb är avgörande för människor att ha makt över sitt eget liv men också för en bra välfärden – så vi kan färdas väl genom livet.

Vilken politisk fråga brinner du lite extra för – och varför?
Att människor ska ha stora möjligheter och stort ansvar för sitt och andras liv. Genom att ha ett jobb att gå till som är grundläggande för tillhörighet och försörjning. Genom att få samma förutsättningar i livet oavsett kön eller var man kommer ifrån eller vem man är.

Varför började du engagera dig politiskt och varför i Centerpartiet?
När mina barn började skolan, ville jag vara med och påverka den. Väl inne i partiet och politiken så inser man att allt hänger ihop. Det är hela samhället man vill vara med och påverka i rätt riktning. Att det blev Centerpartiet var för att de står upp för att alla beslut inte ska tas i Rosenbad. Människors egna ansvar och det lokalas inflytande och möjligheter är viktiga för den utveckling jag vill se. Att jag tog steget från föräldraföreningen till politiken, var för att jag fick frågan av Alva som ringde mig.

Vad ser du mest fram emot med att vara riksdagsledamot den här mandatperioden?
Jag ser fram mot att vända den utveckling där allt fler ser på framtiden med oro, till att se att vi tillsammans kan göra Sverige lite bättre.

Kan du nämna något från dina tidigare erfarenheter som du tror att du kommer att ha nytta av som riksdagsledamot?
Svårt att veta vad som krävs framöver. Att vi är en riksdagsgrupp med många olika erfarenheter och ett parti som finns från norr till söder och tillsammans har ett gemensamt mål, tror jag är viktigt. Vilken eller vilka erfarenheter som jag bär med mig som kommer behövas nu vet jag inte.

En person – levande eller historisk – som du inspireras av?
Karin Söder har alltid varit en förebild. När jag sedan fick träffa henne så växte hon ännu mer. Med sin erfarenhet, med sitt alltid supportande sätt och att hon var så jordnära.

Till det måste jag också lyfta Annie som är en fantastisk att jobba tillsammans med. Med skarpt intellekt, med höga förväntningar på sin omgivning men också på sig själv och hennes omtänksamhet och förmåga att se var och en i sin omgivning – det gör henne till en fantastisk ledare.