Annie Lööf har fått sonderingsuppdraget

Idag har Annie Lööf och Centerpartiet fått sonderingsuppdraget av talmannen.
–Mitt sonderingsuppdrag kommer ägnas åt att försöka finna sakpolitiska vägar framåt för de större reformer som Sverige behöver och se till att Sverige får en regering som kan genomföra reformpolitik, säger Annie Lööf på en pressträff direkt efter beskedet.

Sverige är i ett besvärligt politiskt läge. Centerpartiets förhoppning är att vissa låsningar kan dyrkas upp genom att riksdagens fjärde största parti tar sig an utmaningen att seriöst undersöka förutsättningarna för att bilda en ny regering. Vi tror att det kan vara bra att en person, utanför de givna statsministerkandidaterna, tar på sig ett sonderingsuppdrag vilket förhoppningsvis kan förändra spelplanen.

– Jag kommer försöka lägga statsministerfrågan åt sidan för att göra ett försök att komma förbi låsningarna genom att hitta bred uppslutning för reformer som Sverige behöver, säger Annie Lööf.

Tillsammans borde de sex partier som samlar 75 procent av väljarstödet och befinner sig mellan ytterkantspartierna kunna komma fram till en lösning som bidrar till en stabil och handlingskraftig regering.

– Ödmjukhet, seriositet och resultat kommer att vara mina ledord under detta sonderingsuppdrag. Men, ingen partiledare kan lösa det här själv. Vi har alla ett ansvar. Jag vill ta processen kring regeringsbildningen framåt. Om det är möjligt beror däremot helt på hur andra partiledare ställer sig till konstruktiva politiska samtal, avslutar Annie Lööf.