Möt Rickard Nordin, omvald riksdagsledamot C

”Allt du kan göra med fossil olja kan du göra med svensk skog.”

Jag brinner för att lösa problem och underlätta för människor. Det finns så många kloka och spännande idéer där ute som inte kommer fram på grund av krångliga regler, stelbenta system och passiva politiker. Det handlar om allt från elbilar och förnybar energi till ny teknik och bostadsbyggande. Jag vill se ett Sverige i framkant inom både miljö och företagande och jag är övertygad om att hela Sverige behövs för att uppnå det.

Vilken politisk fråga brinner du lite extra för – och varför?

Klimat- och energifrågorna: Det är inte bara en av de största utmaningarna mänskligheten står inför, det är också en fantastisk potential för Sverige! Allt du kan göra med fossil olja kan du göra med svensk skog. Att det dessutom är bra för hälsan med färre partiklar, bra för säkerhetspolitiken med slopad oljeimport från Ryssland och fantastiska möjligheter för svenskt näringsliv visar på hur mycket vi har att vinna på den gröna omställningen.

Varför började du engagera dig politiskt och varför i Centerpartiet?

Första gången jag fick rösta jämförde jag partiernas politik. Miljön och utrikespolitiken var viktig för mig. Tillsammans med ett driv om att det ska gå att leva i hela landet, så blev valet ganska självklart. Att gå med är dock en sak, att stanna var något helt annat. Där spelar alla fantastiska människor och alla möjligheter den som engagerar sig får en avgörande roll.

Vad ser du mest fram emot med att vara riksdagsledamot den här mandatperioden?

Jag längtar efter att få göra verklighet av alla de spännande idéer och förslag vi i Centerpartiet har.

Kan du nämna något från dina tidigare erfarenheter som du tror att du kommer att ha nytta av som riksdagsledamot?

Att vara uppväxt vid en av Sveriges renaste sjöar och med skogen runt knuten har självklart bidragit till mitt miljöengagemang och vetskapen om att alla i världen inte har de möjligheterna. Att dessutom ha arbetat i ett mindre företag under många säsonger har gett goda insikter i hur svårt det kan vara att driva verksamheter i Sverige.

En person – levande eller historisk – som du inspireras av?

Steven Gerrard – för hans driv att alltid vilja vara bäst och samtidigt visa på ett enastående ledarskap och obrottslig lojalitet med det han tror på.