Pensionsgruppens förslag - en seger för jämställdheten!

Pensionsgruppen har presenterat ett nytt förslag där grundskyddet och pensionsåldern höjs. Pensionsgruppen är en arbetsgrupp som består av Socialdemokraterna, Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet.

”Centerpartiet har länge verkat för att förbättra den ekonomiska situationen för de pensionärer som har det allra sämst ställt, samtidigt som det ska löna sig att arbeta. Med det höjda grundskyddet kommer man att få mer i plånboken som pensionär även om man har haft en låg inkomst” säger Solveig Zander, Centerpartiets representant i Pensionsgruppen och ledamot i Socialförsäkringsutskottet.

Dessutom kommer den maximala bostadskostnaden som ersätts i bostadstillägget för pensionärer att höjas för att motsvara dagens hyresnivåer på ett mer representativt sätt. Höjningen av grundskyddet tillsammans med höjningen av bostadstillägget ger ett välbehövligt tillskott till de pensionärer som har de allra lägsta pensionerna.

”Det här är en viktig jämställdhetsfråga. Det är en stor seger för de kvinnor som tidigare inte haft någon löneinkomst eller en mycket låg inkomst”, säger Solveig Zander.

Vi är friskare och lever längre. Det innebär att arbetslivet måste bli längre för att på lång sikt kunna säkra höjda, hållbara och trygga pensioner.

”När fler jobbar och betalar skatt ger det mer resurser till vår gemensamma välfärd, som pensionerna är en mycket viktig del av”, säger Solveig Zander.

Läs mer om innehållet i förslaget här och här.