C presenterar valanalysen 2018 - med blicken framåt

Idag presenterade partisekreterare Michael Arthursson och ordförande för analysgruppens arbete Linda Ylivainio Centerpartiets valanalys för valet 2018. Centerpartiet gjorde sitt bästa valresultat på 30 år. Landstings- och kommunvalen var också stora framgångar för partiet. Centerpartiet sitter nu i ledningarna i majoriteten av kommunerna och i alla regioner utom två.

"Centerpartiets valkampanj 2018 var den mest förberedda och professionellt genomförda partiet haft", säger Linda Ylivainio som lett arbetet med valanalysen.

Efter framgångarna i valet 2018 riktar nu Centerpartiet blicken framåt och tar upp vad partiet bör fokusera på i ett nytt politiskt landskap.

"Centerpartiet har flera viktiga uppgifter framför sig. Vi behöver dels se till att Januariavtalet fullföljs och att viktiga liberala reformer kommer på plats. Vi ska även fortsätta arbetet med att utveckla vår politik för att både behålla de väljare som vi fått förtroende från och för att kunna växa som parti och få ännu fler nya väljare", säger Michael Arthursson.

"Samtidigt finns det områden där Centerpartiet skulle kunna förbättra sig. Annie Lööfs höga förtroende har inte fullt ut översatts i förtroende för partiet. Partiet bör även bredda sig med en eller flera nya profilfrågor", säger Linda Ylivainio.

Läs hela valanalysen här.