Bättre skydd för Sveriges skogsägare

Bild

Centerpartiet vill att mer pengar ska gå till Sveriges skogsägare, nu redan i vår. Det är en viktig bit om vi ska klara den gröna omställningen. Vi behöver en förändrad skogspolitik med stärkt privat äganderätt.

De över 200 skogsägare som blivit lovade ersättning för att de skyddat skog måste få den, allt annat är oacceptabelt. Anledningen till att skogsägare inte får betalt är att det fattas pengar i M/KD-budgeten.

‑ Skogsägare ska kunna lita på att ingångna avtal hedras. Skyddar man skog ska man också få ersättning. Därför vill vi skjuta till mer pengar redan i den vårändringsbudget som kommer, säger Annie Lööf.

Att skydda skog är viktigt och när det kommer till miljöhänsyn och skydd av skog så gör svenska skogsägare mer än vad lagen kräver, tack vare att vi har en princip om frihet under ansvar, där miljömål och produktionsmål är lika viktiga. Skogen spelar också en viktig roll i den gröna omställningen och för jobben på landsbygden.

- Skogen och skogsägarna har en nyckelroll. Ska vi kunna bygga mer i trä, få förnybara drivmedel och ersätta oljan behövs skogen som råvara. Det är därför vi måste vårda och värna både skogen och skogsägarna, säger Annie Lööf.

Läs hela artikeln här.