Centerpartiets framgångar i vårbudgeten

Bild

Effektiva åtgärder för klimat och miljö, satsningar på jobb och företagande, krafttag för jämställdhet och trygghet. Lägg till stora satsningar på landsbygden och du har Centerpartiets genomslag i vårändringsbudgeten.

Därför ser den här vårbudgeten annorlunda ut, än den hade gjort utan oss. Centerpartiet är en garant för att fler liberala reformer kommer att genomföras och att större fokus läggs på landsbygd, kvinnors trygghet och satsningar på klimatområdet.

I dag presenterade Emil Källström, ekonomiskpolitisk talesperson, de framgångar Centerpartiet nått i vårändringsbudgeten. Han lyfte bland annat de 40 miljoner kronor som ska stärka tjej- och kvinnojourerna i landet, men också det utökade stöder för torkdrabbade bönder, satsningar på bredband i hela landet och på klimat- och miljöfrågorna:

– Den första gemensamma budget som nu presenteras efter Januariavtalet visar att det går att ha ett visionärt och tillväxtvänligt perspektiv på klimat- och miljöpolitiken, säger han. Vi presenterade i helgen en satsning i budgeten på ny grön teknik. En investering på 100 miljoner som möjliggör testanläggningar för minusutsläpp. En investering som gör att vi i en nära framtid inte bara kan minska våra utsläppsavtryck utan också ta bort utsläpp från atmosfären.

Sverige är i behov av långsiktighet och stabilitet, och av ansvarstagande. Så var Centerpartiets ingång i Januariavtalet och med samma inställning gick partiet till budgetförhandlingar med Liberalerna och regeringen.

– Ett starkt Centerparti har visat hur vi konkret kan påverka svensk politik till det bättre. Det är jag stolt över. Vi kommer att fortsätta vara ett handlingskraftigt och ansvarstagande parti även framåt som med tydlig kompass kommer att såväl samarbeta med som driva regeringen framför oss för att få till de reformer och förändringar som är bäst för Sverige. För hela Sverige, säger Emil Källström.