Centerpartiet röstar för Ursula von der Leyen

Under tisdagskvällen röstar Europaparlamentet om ny ordförande för EU-kommissionen. Efter försäkringar om att tyska kandidaten Ursula von der Leyen kommer prioritera bland annat klimatet och rättsstatens principer så kommer Centerpartiet att rösta för.

Stats- och regeringscheferna inom EU valde under början av juli att nominera den tidigare tyska försvarsministern Ursula von der Leyen till EU-kommissionens ordförande. Tillsammans med Centerpartiets partigrupp Förnya Europa ställdes flera krav för att det skulle vara möjligt att rösta för henne.

– Centerpartiet kommer rösta för Ursula von der Leyen. Vi bad tidigt om att hon skulle prioritera klimatet, rättsstatens principer och det skandinaviska perspektivet och jag är nöjd över det som hon nu har presenterat, säger Fredrick Federley (C), gruppledare för Centerpartiet i Europaparlamentet.

– Jag blev positivt överraskad under hennes tal i parlamentet. Vi ser att flera länder inom Europa rör sig i mer illiberal riktning. Därför var det viktigt att von der Leyen tog ställning för de europeiska värderingarna och att hon har lovat att införa en mekanism mot länder som Ungern och Polen som inskränker hbtq-personers rättigheter och försvårar för fri press, något Centerpartiet drivit under en längre tid, säger Abir Al-Sahlani (C), Europaparlamentariker.