Linda Ylivainio (C) ny ordförande för Mittengruppen

Under måndagen valde Nordiska rådets största partigrupp, Mittengruppen en ny ordförande. Ett enhälligt gruppmötet utsåg Centerpartiets riksdagsledamot Linda Ylivainio till ordförande, i enlighet med valberedningens tidigare förslag.

Av Nordiska rådets fem partigrupper är Mittengruppen den största. Förutom Centerpartiet ingår 28 andra partier i gruppen, bland annat Kristdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet från den svenska riksdagen. Nordiska rådet grundades i svallvågorna av andra världskriget, med målet att skapa ett tätare samarbete mellan de nordiska länderna. Totalt består det av 87 ledamöter från Danmark, Finland, Norge, Sverige och Island samt från självstyrelseområdena Färöarna, Grönland och Åland.

– Mittengruppen har redan en stark position i Nordiska rådet, och vår ambition är att stärka engagemanget ytterligare och att tillföra ny energi i rådet. Vi är en idémässigt bred grupp med många drivna ledamöter. Det är viktigt att deras engagemang tas tillvara, så att vi gemensamt kan leverera nordisk nytta och fortsätta arbetet med att avskaffa gränshinder som de nordiska medborgarna rättmätigt förväntar sig, säger Linda Ylivainio, nyvald ordförande för Mittengruppen.

Linda Ylivainio valdes av ett enhällig gruppmöte 28 oktober 2019.

- Jag är mycket tacksam och stolt för förtroendet. Jag ser fram emot att bidra till att Mittengruppen kan flytta fram positionerna ytterligare i Nordiska rådet, och samtidigt att se till att vi kan förnya och stärka det politiska ledarskapet i samarbetet som stort, säger Linda Ylivainio.

Om Linda Ylivainio

Linda Ylivainio är invald för Norrbottens läns valkrets i Sveriges riksdag sedan valet 2018 och ledamot av Centerpartiets partistyrelse sedan 2017. Ylivainio blev ledamot av svenska delegationen till Nordiska rådet 2018 och har sedan i januari suttit i styrelsen för Mittengruppen och har nu fått förtroendet att träda in som ordförande. Förutom sitt nya uppdrag som ordförande för Mittengruppen sitter Linda Ylivainio idag som ledamot i riksdagens konstitutionsutskott och utrikesutskott och är Centerpartiets talesperson för konstitutionella frågor och demokrati. Ylivainio är hemmahörande i Övertorneå i Norrbotten och är jurist och teologstudent i det civila.