Federley tar ledande EU-roll för klimat och landsbygd

Centerpartiets EU-parlamentariker Fredrick Federley har blivit vald att leda den liberala gruppen Renew Europes arbete med klimat- och landsbygdspolitik i Europaparlamentet framåt.

I sin nya roll kommer Fredrik Federley att samordna Renew Europes politik inom miljö-, industri-, jordbruks-, fiskeri-, budget-, budgetkontroll-, regionala utvecklings- och transportutskottet. Han blir därmed drivande i att forma den liberala gruppens positioner på den största delen av EU:s budget och lagstiftning.

– De flesta klimat- och miljöproblemen är gränsöverskridande. Och jordbrukspolitiken är Europas största budgetpost. I båda fallen behövs en politik som är ambitiös och fungerar i verkligheten. Det ser jag fram emot att arbeta för, säger Fredrick Federley, Europaparlamentariker (C).

Renew Europe inför nu arbetsgrupper som kommer att bereda, koordinera och utveckla gruppens positioner på fyra olika områden. Fredrick Federley är vald till ordförande, tillsammans med fransmannen Dominic Riquet och bulgaren Iskra Mihaylova, för arbetsgruppen som ansvarar för hållbarhets- och strukturpolitik. De övriga arbetsgrupperna är ekonomi och digitalisering, externa relationer samt demokrati och rättsstat.

– Det här är ett hedrande uppdrag och en möjlighet att påverka EU-politiken på riktigt. Jag hoppas kunna få igenom viktig politik för ett grönare Europa och ett Europa där vi ser en levande landsbygd och ett konkurrenskraftigt jordbruk, säger Fredrik Federley.