Centerpartiet välkomnar den nya EU-kommissionen

Idag röstade Europaparlamentet för den nya EU-kommissionen, som kommer ledas av Ursula von der Leyen. Centerpartiets EU-parlamentariker Fredrick Federley och Abir Al-Sahlani välkomnar den nya kommissionen och ser fram emot att börja förhandla lagstiftning.

– Nu kan vi äntligen ta oss an de problem som EU behöver lösa, säger Fredrick Federley.

Med siffrorna 461 för och 157 emot så röstades tyska Ursula von der Leyens nya EU-kommission igenom.

Eftersom EU-kommissionen är den enda av EU:s institutioner som kan lägga förslag på ny lagstiftning anser Fredrick Federley att det var viktigt att få den på plats.

– Jag ser fram emot att börja jobba med de viktiga frågorna som rör klimatet och förberedelser för en ekonomisk nedgång och andra frågor där Europa behöver se ökat samarbete, säger Fredrick Federley.

Centerpartiets andra ledamot i Europaparlamentet, Abir Al-Sahlani, tycker det är bra att den nya kommissionen innehåller fler kvinnor än tidigare.

– Den första kvinnliga ordföranden för EU-kommissionen och en nästintill jämställd kommission är steg i rätt riktning. Nu är det dags för oss att kavla upp ärmarna och få saker gjorda. En av de största utmaningarna kommer vara att våga säga nej till de dåliga saker som EU riskerar att arbeta med, som till exempel en europeisk minimilön, säger Abir Al-Sahlani.

EU-kommissionen tillträder den 1 december. Redan under de första 100 dagarna ska den presentera förslag på lagstiftning kring klimat och miljö samt inom arbetsmarknadsområdet.