I år sänks skatten i gles- och landsbygd

Nu blir Centerparties budgetförslag om sänkt skatt i utvalda områden verklighet, för att sluta den växande skatteklyftan mellan stad och land. Förslaget har skickats på remiss för att kunna träda i kraft den 1 december, men skattesänkningen kommer även att gälla retroaktivt för hela år 2020.

Centerpartiet vill att människor ska kunna leva och verka oavsett var i landet man bor. Det finns ett orättvist skattetryck som framförallt drabbar personer i gles- och landsbygd, som betalar alldeles för hög skatt i jämförelse med andra delar av Sverige samtidigt som de ofta får en sämre offentlig service och sjukvård.

Nu skickas vårt förslag om sänkt skatt i utvalda områden på remiss och blir verklighet från och med i år. Skattesänkningarna träder i kraft den 1 december, men gäller retroaktivt så att personer som bor i de mest utsatta kommunerna i landet får sänkt skatt för hela år 2020. Förslaget är en del av budgetsamarbetet mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.

– Det här är en välbehövlig ekonomisk stimulans för landsbygden och det ger mer pengar kvar i plånboken för de som bor i gles- och landsbygd. Många människor där är djupt frustrerade över att man betalar Sveriges högsta kommunalskatt men inte får tillräckligt bra service tillbaka. Centerpartiet agerar nu för att sluta den orättvisa skatteklyftan, säger Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson.

I år sänks skatten med 1,35 miljarder kronor för 810 000 personer i gles- och landsbygd , så att de får behålla mer pengar i plånboken varje månad. Det kommer att följas av ytterligare skattesänkningar på minst 3,5 miljarder kronor under år 2021 som en del av den gröna skatteväxlingen.

Läs mer på regeringens hemsida

Kommuner som omfattas

Dalarnas län: Avesta, Gagnefs, Hedemora, Leksands, Ludvika, Malung-Sälens, Mora, Orsa, Rättviks, Smedjebackens, Säters, Vansbro och Älvdalens kommuner.

Gävleborgs län: Bollnäs, Hudiksvalls, Ljusdals, Nordanstigs, Ockelbo, Ovanåkers och Söderhamns kommuner.

Jämtlands län: Bergs, Bräcke, Härjedalens, Krokoms, Ragunda, Strömsunds, Åre och Östersunds kommuner.

Norrbottens län: Arjeplogs, Arvidsjaurs, Bodens, Gällivare, Haparanda, Jokkmokks, Kalix, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyns, Överkalix och Övertorneå kommuner.

Värmlands län: Arvika, Eda, Filipstads, Hagfors, Munkfors, Storfors, Sunne, Säffle, Torsby och Årjängs kommuner.

Västerbottens län: Bjurholms, Dorotea, Lycksele, Malå, Nordmalings, Norsjö, Robertsfors, Skellefteå, Sorsele, Storumans, Vilhelmina, Vindelns, Vännäs och Åsele kommuner.

Västernorrlands län: Härnösands, Kramfors, Sollefteå, Timrå, Ånge och Örnsköldsviks kommuner.

Västra Götalands län: Bengtsfors, Dals-Eds, Färgelanda, Melleruds och Åmåls kommuner.