Nu underlättar vi för småföretagare

Nu tillsätts en ny utredning för att underlätta för småföretagare. En kraftig förenkling av beskattning och regelverk för mikroföretag är en av punkterna som Centerpartiet har drivit igenom i Januariavtalet.

Enligt Januariavtalet ska regeringen tillsätta två utredningar kring småföretag. Den ena startade i december 2019 och utreder om småföretagens skatter kan göras enklare genom en schablonbeskattning baserad på omsättning. Det ska på så sätt bli lättare att starta nya företag och få företag att växa.

– Att underlätta för småföretagare är en fråga som Centerpartiet har arbetat länge för. Fyra av fem arbetstillfällen de senaste årtiondena har skapats i företag med mindre än 50 anställda. Men nu pressas många småföretag stenhårt av coronakrisen. När konjunkturen vänder upp igen kommer det att vara småföretagen som avgör hur det går, säger Martin Ådahl, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Centerpartiet.

Den andra utredningen ska nu tillsättas, som i fyra delar ska undersöka hur man kan förenkla regelverket för småföretagare. Det handlar om att minska regelbördan, att titta på hur andra länder framgångsrikt har minskat reglerna för småföretagare, hur regelverket kan bli mer likvärdigt över hela landet och hur EU-regler tillämpas i Sverige.

– Vi måste underlätta för småföretagen så att de vågar fortsätta anställa och utvecklas. Min förhoppning är att vi kan se en ny lagstiftning redan under nästa år, säger Martin Ådahl.

Läs mer i intervjun med Martin Ådahl i Dagens Industri!