C: "Tvätta bilen miljövänligt”

Varje år sker omkring 20 miljoner biltvättar direkt på gatan och på garageuppfarter runtom i landet. Svenskt Vatten flaggar nu för att det bidrar till att förstöra vår vattenmiljö, eftersom skadliga ämnen rinner rakt ut i sjöar och hav. Centerpartiet uppmuntrar nu fler människor att istället tvätta sin bil på en biltvätt, vilket uppmärksammas i kampanjen Biltvättarhelgen.

Den 25-26 april hålls den nationella kampanjen Biltvättarhelgen, för att få fler bilägare att välja en biltvätt istället för att själva tvätta bilen på gatan eller vid sina garage. Centerpartiets kommunalråd i Sollentuna, Jonas Riedel, stöttar kampanjen lokalt bland annat genom att markera kommunens brunnar med miljövänlig sprayfärg. Budskapet vid brunnen säger "Här börjar din badsjö", sprayat med en färg gjord på trähartz och linoja.

– Många av våra invånare vill såklart göra rätt, men inte alla vet om att dagvattnet rinner ut direkt i kommunens bad- och fiskesjöar. Jag hoppas att den här kampanjen kan hjälpa fler att göra rätt val för att värna om vårt vatten, säger Jonas Riedel.

Vattnet från en biltvätt på gatan rinner ofta orenat ner i närmaste gatubrunn och sedan ut i våra vattendrag, sjöar och hav. Skadliga ämnen såsom olja, asfaltsrester och giftiga tungmetaller följer med. Idag uppskattas det att omkring 20 miljoner biltvättar om året sker direkt på gatan i Sverige, vilket gör det till ett stort miljöproblem.

– Det bästa är att ta din bil till en biltvätt, antingen en automatisk eller en "gör det själv-hall". Där finns oljeavskiljare och vattnet leds dessutom till reningsverk istället för till närmsta sjö. De flesta biltvättarna återanvänder också tvättvattnet, vilket sparar på jordens resurser, säger Jonas Riedel.