6 nya miljarder till kommuner och regioner

Idag blev det klart att ytterligare sex miljarder i generella tillskott går till kommuner och regioner för 2020. Det har Centerpartiet kommit överens om med Liberalerna och regeringen, som del av en extra ändringsbudget som tagits fram med anledning av coronapandemin.

– Vårt besked är tydligt: pengar ska inte vara ett hinder i vårt arbete att minska smittspridningen och ge drabbade vård, säger Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson.

Coronapandemin har slagit hårt mot samhället, och såväl sjukvården som äldreomsorgen är under mycket hård press. Under våren har stora insatser satts in för att minska smittspridningen och se till att de som insjuknat kunnat vårdas. Det har också meddelats att kommunsektorn ska kompenseras för de extraordinära merkostnader som uppstår med anledning av virusutbrottet, och nu presenteras alltså ytterligare generella tillskott på sex miljarder kronor för i år.

Pengarna ska fördelas i lika stora delar på kommuner och regioner.

– Vi följer utvecklingen noga och gör hela tiden nya bedömningar, i nära dialog med kommunsektorn. Nu skjuter vi därför till ytterligare tre miljarder till landets kommuner och tre miljarder till regionerna, säger Emil Källström.

Under det senaste halvåret har flera paket presenterats för att stärka ekonomin i kommuner och regioner. Bland annat har historiskt stora tillskott av generella bidrag satts in, och även stöd för kostnader förknippat med att minska smittspridningen. Dessutom har ett omsorgslyft införts, samt ersättning för förlorade intäkter i kollektivtrafiken.

Läs mer i en artikel på DN Debatt