Federley: Ny livsmedelsstrategi ska stärka bönder och klimatet

Nu har EU-kommissionen presenterat förslag på en ny livsmedelsstrategi, döpt ”Farm to Fork” – eller från gård till gaffel på svenska. Fredrick Federley, europaparlamentariker för Centerpartiet, välkomnar att strategin tagits fram.

– Det är bra att EU tar ett bredare grepp om matsektorn, från gård till gaffel. Vi behöver stötta bönder, matkonsumenter och miljön.

Den nya livsmedelsstrategin fokuserar bland annat på att stärka livsmedelsförsörjningen i Europa, minska miljö- och klimateffekterna från matproduktion och stödja bönderna.

– Coronakrisen har visat hur bräcklig Europas livsmedelsförsörjning är. Vi måste se till att göra mattillförseln mer robust och att vi kan stärka våra svenska bönder, så att vi får bra och klimatsmart mat även i framtiden, säger Fredrick Federley.

Fredrick Federley kommer att vara en av förhandlarna för livsmedelsstrategin i Europaparlamentet. Där vill han bland annat skärpa kraven på djurvälfärd och matsvinn.

– Att EU-kommissionen vill strypa stöd till den ohållbara matproduktionen är bra, men strategin måste bli ännu skarpare när det gäller att garantera en bättre djurvälfärd och ge bönder goda förutsättningar. Svenska bönder gör underverk för miljön, klimatet och djurens välfärd. Därför är det viktigt att de får rätt stöd och att svensk livsmedelsproduktion sätter den europeiska standarden, säger Fredrick Federley.

– Det absolut bästa för klimatet är att all mat äts upp, därför är det positivt att EU ska ställa hårdare krav för att få bot på matsvinnet. Vi slänger årligen 88 miljoner ton mat i Europa och under coronakrisen har matsvinnet blivit ännu högre, när efterfrågan på olika matprodukter har sinat. Europa behöver göra mer för att minska matsvinnet.

Läs mer i DN om EU:s livsmedelsstrategi