Nytt krispaket till startups

Nu presenterar Centerpartiet, Liberalerna och regeringen ett tillskott på 400 miljoner kronor till Almi Invest. Pengarna ska säkra upp att investeringar kan göras i innovativa tillväxtbolag under coronakrisen.

I ett tidigare krispaket fick moderbolaget Almi 3 miljarder kronor att låna ut till företag. Nu är Centerpartiet, Liberalerna och regeringen överens om ett tillskott på ytterligare 400 miljoner kronor till Almi Invest, som investerar i startups över hela Sverige. Almi Invest är idag delägare i cirka 350 tillväxtbolag.

– Mindre startups behöver mer pengar för att klara coronakrisen. Tillskottet som vi nu skjuter till handlar dels om att kunna göra nyinvesteringar i bolag nu när privata investerare ligger lågt, och dels om att Almi Invest ska kunna fylla på i befintliga bolag och vara med i nyemissioner, säger Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson.

Pengarna kommer att vara en del av en extra ändringsbudget som väntas klubbas igenom i riksdagen i maj 2020. Hur pengarna ska investeras är upp till Almi Invest.

– Vi stänger inga dörrar för ytterligare tillskott och krispaket. Det är viktigt att staten tar sitt ansvar. Vi kommer göra det som krävs för att säkra svenska jobb och rädda företag under krisen, säger Emil Källström.

Läs mer i en intervju med Emil Källström