Så räddar vi upplevelsebranschen

Under coronakrisen har upplevelsebranschen drabbats hårt. För att stödja företag inom kultur, idrott och nöje föreslår Centerpartiet att arrangörer ska kunna ersätta den som bokat eller köpt en biljett med ett presentkort, istället för återbetalning.

– En hel bransch riskerar att gå under om regeringen väljer att inte agera, säger Ola Johansson, riksdagsledamot (C).

För att minska smittspridningen i samhället tvingas arrangörer skjuta på eller ställa in evenemang. Det innebär att många arrangörer inom kultur, idrott och nöje upplever stora inkomstbortfall när efterfrågan på evenemang upphört och gäster kräver återbetalning för biljettköp. Nu uppmanar Centerpartiet regeringen att agera.

– Vi vill att det klargörs att covid-19 kan utgöra en grund för force majeure, eller hinder utanför arrangörernas kontroll. Det måste bli möjligt att ersätta den som bokat eller köpt en biljett med ett presentkort istället för återbetalning. En hel bransch riskerar att gå under om regeringen väljer att inte agera, säger Ola Johansson.

Upplevelsebranschen spelar en viktig roll för det lokala näringslivet. Utan hjälpinsatser riskerar stora och små orter runtom i landet att drabbas om arrangörer tvingas i konkurs.

– En festival som exempelvis Way Out West enar inte bara människor, långsiktigt bidrar den också ekonomiskt till Göteborgs stad. Här och i många andra orter är det lokala näringslivet under sommaren helt beroende av kulturevenemang, stora som små.

Ola Johansson fortsätter:

– Ett presentkort eller garanterad plats på nästa års föreställning kan kännas som en klen tröst, men alternativet kan vara ännu sämre. Finns arrangören inte kvar riskerar alla som köpt en biljett att bli utan både pengar och presentkort, samtidigt som det lokala näringslivet drabbas på lång sikt.