SAS ska erbjudas stöd för att klara krisen

Nu har Centerpartiet, Liberalerna och regeringen lagt fram ett förslag om att stödja SAS med upp till 5 miljarder kronor. Flygbolaget har drabbats hårt av coronapandemin och behöver ekonomiskt stöd från svenska staten för att klara sig, som en del av en rekapitaliseringsplan.

– Vi måste se till att SAS kan hålla igång sin verksamhet. Annars riskerar vi att inte kunna möta samhällets grundläggande behov som flyget ger oss möjlighet till, säger Helena Lindahl, näringspolitisk talesperson (C).

Effekterna av coronapandemin har lett till en kraftig minskning av flygtrafiken och hela luftfartsbranschens ekonomi har drabbats. Flygbolaget SAS räknar med att krisen kommer att påverka företaget en bra bit in på 2022. De behöver stöd för att överleva coronakrisen.

Flera regeringar runtom i Europa har den senaste tiden gått in ekonomiskt för att rädda flygbolag. Idag är svenska staten största ägaren i SAS och bör ta ansvar för att hålla bolaget vid liv, tillsammans med Danmark och Norge. Om svenska staten väljer att gå in med mer pengar innebär det att röst- och ägarandelen i SAS ökar.

– Efter krisen är det avgörande att SAS blir ett långsiktigt lönsamt och hållbart företag, eftersom det faktiskt handlar om skattebetalarnas pengar, säger Helena Lindahl.

Samtidigt behövs tydliga mål för hur SAS ska minska sina utsläpp framåt. Flyget är oerhört viktigt för ett avlångt land som Sverige, men vi måste se till att vi också kan ställa om.

Centerpartiet, Liberalerna och regeringen presenterade även att Swedavia får ett tillskott på 3 150 miljoner kronor och Lernia får 150 miljoner kronor.