C: Skattesänkning för låga inkomster

Centerpartiet vill att det ska bli mer pengar i plånboken för främst löntagare och pensionärer. Inför höstens budgetförhandlingar med Liberalerna och regeringen kommer Centerpartiet att prioritera en bred och generell skattesänkning som gynnar framförallt dem med lägre och medelhöga inkomster.

Det ska löna sig mer att gå från bidrag till arbete. Centerpartiet tycker också det är en rättvisefråga att även pensionärer får sänkt skatt.

– Många lever idag med små marginaler. Vi vill att människors privatekonomi ska stärkas så att livspusslet i slutet av månaden blir enklare, säger Anders W Jonsson, vikarierande partiledare.

Centerpartiets fokus är att se till att det blir fler som är med och bidrar till den gemensamma välfärden, och att arbete lönar sig.

Inför höstens budgetförhandlingar kommer Centerpartiet därför att prioritera skattesänkningar för alla som jobbar och för pensionärer. Vi vill att man ska få en full skattesänkning om man tjänar över 20 000 kronor i månaden. Målet är att skatten sänks med minst 2 000 kronor om året. Det innebär att skattesänkningen blir som allra mest betydelsefull för människor med lägre inkomster.

– Vi tycker det är en självklarhet att det ska märkas i plånboken att man jobbar, det här är ett viktigt steg för att öka drivkraften för människor att gå från bidrag in i jobb, säger Anders W Jonsson.

Anders intervju i SVT