Nu byggs det fler laddstolpar för dig på landsbygden

Hela Sverige behöver ställa om till ett fossilfritt samhälle. Därför presenterar Centerpartiet nu ett nytt stöd för att bygga fler laddstolpar på platser där det idag saknas och är olönsamt att bygga, vilket börjar gälla 1 augusti.

– Vi behöver täcka de ”vita fläckar” som finns runt om i landet, säger Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet.

Det är bara tio år kvar innan Sverige ska ha minskat koldioxidutsläppen från personbilar med 70 procent. Och allt fler svenskar investerar idag i hybrid- och elbilar. För att uppmuntra omställningen satsar nu Centerpartiet tillsammans med regeringen och Liberalerna 50 miljoner per år för att bygga fler laddstolpar där det saknas laddmöjligheter i störst utsträckning idag – på landsbygden.

– De allra flesta gångerna laddas elbilen i hemmet eller på arbetsplatsen, men när du ska åka längre kan du behöva fylla på för att komma hela vägen fram. Vi behöver därför täcka de ”vita fläckar” som finns runt om i landet, exempelvis inre Småland, Värmland och Norrland, säger Rickard Nordin.

Det nya stödet träder i kraft 1 augusti och löper över tre år. Det är Trafikverket som kommer bedöma vilka sträckor som har möjlighet att söka stödet för att bygga laddstolpar.

– Tekniken och lösningarna för att ställa om till fossilfritt blir allt billigare. Det gör att fler investerar i hybrid- och elbilar. Behovet av laddstolpar på landsbygden, där det idag kan vara långt mellan snabbladdarna, kommer därför att öka.

Rickard fortsätter:

– Elektrifieringen av våra bilar är huvudspåret, men det är långt ifrån det enda som händer när det kommer till att ställa om fordonsflottan. Allt fler dieselbilar som redan nu rullar på vägarna tankas med ren biodiesel, biogas, vätgas eller etanol som också bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Med satsningar likt dessa kan Sverige kan bli världens första fossila välfärdsland och en permanent världsutställning för klimatsmart teknik.

Stödet bygger på en överenskommelse mellan Centerpartiet, regeringen och Liberalerna.

Intervju med Rickard i Ekot