Annie Lööf presenterar nystartspaket: "Nu rivstartar vi Sverige”

Sverige går igenom en svår tid. Krisen är på inget sätt över och många har det tufft. Centerpartiet vill nu påbörja den nystart av ekonomin som Sverige så väl behöver. Annie Lööf presenterade under lördagen ett omfattande nystartspaket i samband med sitt sommartal.

– Tiden är inne att rivstarta Sverige. Det är dags att ge den injektion som nystartar ekonomin, skapar jobb och förbättrar vårt land, säger Annie Lööf.

Annie Lööf är tillbaka efter en tid av föräldraledighet. Under lördagens sommartal lade hon fram Centerpartiets förslag på vad som behövs framåt för att rivstarta Sverige. Några av dessa förslag är att kraftigt sänka arbetsgivaravgifterna för unga, sänka skatten för främst låg- och medelinkomsttagare samt att lägga rejäla resurser på att stärka vården, snabba på klimatomställningen och på att se till så att hela Sverige kan utvecklas.

Dessutom måste samhället fortsätta se till att begränsa smittspridningen.

– Centerpartiet har en stark tro på människors initiativ och på hela landets framtid. Även om krisen inte är över så måste vi nu påbörja den nystart som tar Sverige framåt, säger Annie Lööf.

Både skattesänkningar och investeringar kommer att behövas, som gör att våra företag kommer på fötter och som värnar människors jobb. Sänkta kostnader för företag behövs inte minst i de branscher som drabbats hårt. Vi måste investera mer i sjukvård och äldreomsorg, se till att de som arbetat dygnet runt inom vården får bra villkor. Vi behöver också investera i de samhällsproblem som inte tagit paus under pandemin, för en hållbar klimatomställning och ett Sverige som hålls ihop.

– Att ta Sverige genom och starkare ur krisen, där ligger Centerpartiets fokus. I budgetförhandlingar, i arbetet med Januariavtalet och kommande år framåt. Det är nu vi har chansen att visa ledarskap för att förändra på riktigt, avslutar Annie Lööf.

Centerpartiets nystartspaket

Skattesänkningar för fler jobb och företag

• Vi vill kraftigt sänka arbetsgivaravgifterna för unga, genom att slopa den allmänna löneavgiften för alla upp till 24 år.
  • Det ska märkas i plånboken att man jobbar. Därför vill Centerpartiet sänka skatten för främst låg- och medelinkomsttagare.
  • Vi vill se en höjd subventionsgrad i ROT-avdraget, från 30 till 50 procent.

Långsiktigt stärkt konkurrenskraft

• Vi måste trycka tillbaka arbetslösheten i ett tidigt skede. Därför behöver företagen en skattereduktion för investeringar under 2021.
  • För att öka svenska företags konkurrenskraft vill vi förlänga expertskatten till fem år.

Investeringar för Sverige och för klimatet

• Människor ska kunna bo och verka i hela Sverige. Vi vill storsatsa fram till 2023 på utökad bredbandsutbyggnad och samtidigt tidigarelägga planerade projekt för upprustning av vägar och järnväg, där det finns stora behov runtom i landet.
  • Ska vi nå våra mål om en fossilfri fordonsflotta innan 2030 behövs en stor del av godstrafiken elektrifieras. Vi vill under två år investera i laddinfrastruktur.
  • En grönare industri är viktigt för klimatet. För att bidra till näringslivets omställning vill vi öka medlen till industriklivet, samt till forskning på skogsindustrin och bioekonomin. Centerpartiet har också sedan länge drivit på för att satsa storskaligt på minusutsläpp i form av CCS.

Stöd till kommuner och regioner

• Ska vi klara välfärden behöver vi skjuta till rejäla tillskott till Sveriges kommuner och regioner. Vi vill se ordentliga höjningar av de generella statsbidragen som en del av nystarten.

Läs hela rapporten med förslaget