C: Krisstöd till företag förlängs

Många svenska företag har drabbats hårt i spåren av coronapandemin, och ännu är krisen inte över. Därför ska det omsättningsstöd som gällt för mars och april förlängas till att också gälla maj, juni och juli. Förslaget, som presenterades av Liberalerna i dag, är en del av överenskommelsen mellan Centerpartiet, Liberalerna och regeringen.

– Nu gör vi mer för att fler företag ska kunna hålla näsan över vattenytan, säger Annie Lööf, partiledare.

Tidigare i år sattes ett omsättningsstöd in, för hjälpa företag att överbrygga den akuta krisen. Nu ska stödet förlängas till att också gälla för omsättningstapp under maj, juni och juli i år.

– Vi förlänger stödet så att de som drabbats under sommaren också kan få hjälp. Det handlar inte minst om alla som i praktiken fått näringsförbud när olika restriktioner satts in, säger Annie Lööf.

För att få stöd för maj 2020 krävs ett omsättningstapp på mer än 40 procent jämfört med maj 2019. För stöd för juni och juli 2020 måste tappet vara mer än 50 procent jämfört med juni och juli 2019. Stödet ges med 75 procent av det procentuella omsättningstappet, baserat på företagets fasta kostnader för maj–juli 2020.

– Centerpartiet har drivit på för att få ytterligare stöd på plats. Utan företagen stannar Sverige, därför ser vi nu till att underlätta ännu mer för dem som drabbats av krisen, säger Annie Lööf.