En jackpott för jobben i höstbudgeten

Nu görs viktiga budgetsatsningar på jobb och företagande. Arbetsgivaravgifterna ska sänkas för alla mellan 19 och 23 år, för att se till att fler unga kommer i jobb. Dessutom höjs taket för RUT-avdraget till 75 000 kronor, tillsammans med utökade tjänster. Samtidigt görs också viktiga satsningar på forskning och innovation.

– Det här är en jackpott för jobben och rätt väg framåt för att ge Sverige en ekonomisk nystart, genom krisen, säger partiledare Annie Lööf.

Ungdomsarbetslösheten i Sverige är hög och mycket tyder på att den stiger. Enligt SCB har en kraftig ökning skett jämfört med förra året och Arbetsförmedlingen menar att det är första gången sedan 2013 som arbetslösheten bland unga stiger. För att motverka trenden sänks nu arbetsgivaravgifterna för alla mellan 19 och 23 år de kommande två åren. Sänkningen är på 37 procent och motsvarar den allmänna löneavgiften.

– Det här är en dubbelvinst i arbetet med att ta Sverige genom krisen. Dels ökar marginalerna för alla företag som just nu har det svårt, dels blir det lättare för unga människor att hitta ett jobb, säger Annie Lööf.

Samtidigt ska taket för RUT-avdraget höjas, från 50 000 till 75 000 kronor om året. Antalet tjänster ska också utökas. RUT-reformen har hittills skapat många nya företag i Sverige, gett människor jobb, fungerat som ett viktigt första steg in på arbetsmarknaden och förbättrat integrationen. Dessutom har det gjort det enklare för privatpersoner och familjer att få livspusslet i vardagen att gå ihop.

– Med de här förbättringarna öppnas RUT upp för fler företag och skapar på så sätt ytterligare drivkrafter för personer som vill starta nytt. Reformen breddar dessutom arbetsmarknaden och bidrar till att fler får ett jobb, en lön och ett sammanhang, vilket inte minst är bra för integrationen i Sverige, säger Annie Lööf.

Vi måste också se till att Sverige kan fortsätta vara en kunskapsnation, även i en av de svåraste kriser som vår generation upplevt. Därför görs nu satsningar för att främja innovation, forskning och kompetensförsörjning genom att Vinnova, RISE, Business Sweden och WorldSkills Sweden tillsammans får 700 miljoner i ökade anslag för 2021.

Intervju med Annie Lööf i DN