Belarus opposition får medborgarrättspris

Sacharovpriset är EU:s pris för tankefrihet som varje år går till en person eller organisation som har gjort exceptionella insatser för mänskliga rättigheter och grundläggande friheter. I år går priset till Belarus opposition.

– Oppositionen driver en maratonkamp mot valfusket och Europas sista diktator, säger Abir Al-Sahlani, europaparlamentariker för Centerpartiet som också var valobservatör i Minsk 2010.

I år går Sacharovpriset till Belarus demokratiska opposition, som representeras av Samordningsrådet i Belarus; Svjatlana Tsichanouskaja, Svetlana Aleksijevitj, Maria Kolesnikova, Olga Kovalkova, Veranika Tsapkala, tillsammans med representanter från civilsamhället; Sergej Tichanovskij, Aliaksandr Bialiatski, Siarhei Dyleuski, Stsiapan Putsila och Mikola Statkevich.

– Jag tycker att verkligen att Svjatlana Tsichanouskaja är en hjälte. Hon och oppositionen går som hand i handske för priset. De driver en maratonkamp mot valfusket och Europas sista diktator, med enda målsättning att göra landet till en demokrati. Denna rörelse är kärnan av tanken bakom Sacharovpriset, säger Abir Al-Sahlani.

Abir Al-Sahlani var valobservatör i Minsk 2010 och såg redan då hur oppositionen fängslades och torterades. Hon har följt utvecklingen sedan dess.

– En ledare som torterar, fängslar och landsförvisar sitt eget folk för att de kräver sina mänskliga rättigheter ska avsättas, det finns inget annat alternativ. Belarus opposition behöver all hjälp de kan få i detta. Minsks gator har fyllts med folkmassor på över 200 000 människor som med kraft och med fredliga tillvägagångssätt samlats mot Lukasjenkos 26 år långa regim. Vi bevittnar deras kamp för frihet och hopp och det måste vi i Europa stödja fullt ut, säger Abir Al-Sahlani.

Tidigare pristagare inkluderar bland andra Nelson Mandela och Denis Mukwege, och Ilham Tohti som fick priset 2019.