Förlängt krisstöd till enskilda firmor

Under året har Centerpartiet drivit på för att sätta in kraftfulla krisstöd till svenska företag. Bland annat har ett stöd för företagare med enskild firma satts in, för kompensation för förlorade intäkter under mars – juli. Nu är det klart att åtgärden också ska gälla under augusti – oktober.

– För många av Sveriges småföretagare handlar det här om en chans att kunna hålla näsan över vattenytan och överleva krisen, säger Rickard Nordin, vikarierande ekonomisk-politisk talesperson.

Nu är det klart att omsättningsstödet som riktas till enskilda firmor kommer att förlängas. Stödet ska också gälla under augusti till och med oktober. Det handlar om ungefär 46 000 företag runtom i landet, som utgör en viktig del av kretsloppet i det svenska näringslivet. Från nästa vecka går stödet att söka på Boverkets hemsida.

– Osäkerheten för svenska företag är fortfarande stor, och krisen är långt ifrån över. Därför ser vi nu till att förlänga det stöd som kom på plats tidigare under året, så att fler företag kan räddas, säger Rickard Nordin.

Stödet kan sökas av enskilda firmor där omsättningen har minskat med mer än 50 procent jämfört med motsvarande period 2019. Om omsättningstappet är större kan företaget få ersättning med 70 procent av de förlorade intäkterna, eller som mest 72 000 kronor per företag för den nya stödperioden.

Förslagen bygger på en överenskommelse mellan Centerpartiet, regeringen och Liberalerna.