Nu tas nästa steg för att införa gårdsförsäljning

Gårdsförsäljning av alkohol ska nu utredas, så att svenska producenter har möjlighet att sälja sina varor till besökare. Centerpartiet har länge drivit frågan och som en del av Januariavtalet blir det nu av.

– Det här är en boost för det kreativa och växande entreprenörskap inom mat och dryck som finns i Sverige. Det är också en del av vår livsmedelsstrategi och en stimulans till svenskt jordbruk, säger Sofia Nilsson (C) som sitter i socialutskottet.

Idag finns närmare 870 lokala producenter av alkoholhaltiga drycker runt om i landet. Förhoppningen är att de ska kunna sälja sina produkter till besökare framåt, vilket inte är möjligt idag. Och det ligger helt rätt i tiden. Intresset för närproducerad mat och dryck av hög kvalitet har ökat de senaste åren. Dessutom är Sverige det enda landet i EU där gårdsförsäljning av vin och öl inte är tillåtet.

– När vi lyssnar på svenska producenter av vin, öl, whisky eller andra drycker så är det många som efterfrågar möjligheten att sälja sina varor till kunder, som gärna skulle köpa med sig en flaska hem efter besöket, säger Sofia Nilsson.

Utredningen planeras sätta igång innan årsskiftet och den ska se över hur gårdsförsäljning i Sverige kan utformas.

– Vi vill att utredningen tar fram en eller flera modeller för gårdsförsäljning utan att hota Systembolagets monopol. Det handlar om att hitta en modell som inte strider mot EU-undantaget, avslutar Sofia Nilsson.

Intervju i Ekot med Sofia Nilsson