Företag ska inte behöva betala skatter i förväg

Företag ska inte behöva ligga ute med pengar åt staten innan de med säkerhet vet att hur stora intäkterna kommer att bli under det första året. Dagens regelverk med preliminärskatt är helt bakvänd. Centerpartiet vill nu se över systemet permanent för att underlätta för företagen.

I Sverige startas uppemot 70 000 nya företag om året och över 70 procent av dessa är enmansföretag. Enligt lagen måste företag idag betala preliminärskatt baserad på den summa som de uppskattar att de kommer att tjäna in under det kommande året. Det betyder att i början av varje inkomstår måste den förväntade inkomsten med eventuellt överskott beräknas och uppges till Skatteverket. Sedan gör myndigheten en uträkning av hur mycket preliminärskatt som ska betalas och företaget debiteras därefter en tolftedel varje månad.

– Systemet med preliminärskatt för företag leder till minskad likviditet, blir ett hinder för investeringar och bidrar enbart till ökad administration. Till och med nystartade företag behöver idag betala skatt innan de ens tjänat sin första krona, säger Per Åsling, skattepolitisk talesperson.

Problemen med preliminärskatt har inte minst blivit tydliga under coronapandemin, när företag drabbats hårt ekonomiskt och legat ute med pengar. Ett av krispaketen innebär att företag just av den anledningen fick möjlighet att justera sin preliminära inkomstdeklaration.

– Centerpartiet anser att systemet bör förändras permanent. Det är viktigt för att minska krångel och se till att företagen slipper ligga ute med pengar åt staten innan de med säkerhet vet att de kan få in dessa pengar, särskilt i tuffare tider, säger Per Åsling.

Läs mer i debattartikeln i SvD