C: "Inför råd om munskydd där smittan är som störst”

Med en fortsatt smittspridning i samhället är läget mycket allvarligt. Centerpartiet vill nu se allmänna råd för de mest drabbade områdena i landet, med lokala uppmaningar att använda munskydd i miljöer där trängsel inte kan undvikas.

– Vi måste rädda så många liv som möjligt och göra allt vi kan för att minska smittspridningen, säger Anders W Jonsson, sjukvårdspolitisk talesperson.

Det finns tydligt vetenskapligt stöd för användning av munskydd i samhället. Bland annat i den så kallade Jenastudien, där bred användning av munskydd visade sig ha en dämpande effekt på smittspridningen. Därför vill Centerpartiet att regeringen inför allmänna råd om att munskydd ska användas i miljöer där det inte går att undvika trängsel.

– Läget är mycket allvarligt. Både Stockholm och Helsingborg signalerar en näst intill ohållbar situation i sjukvården, på grund av stor smittspridning. Det är dags att komplettera de nationella råd som gäller i hela landet med allmänna råd för hårt drabbade områden med en uppmaning att använda munskydd i miljöer där trängsel inte kan undvikas, säger Anders W Jonsson.

Samtidigt har Centerpartiet sedan i våras drivit på för en ny pandemilag, som lägger fokus på att undvika trängsel inom olika verksamheter. Att använda ordningslagen, som görs idag, är varken träffsäkert eller rättvist. Nu har regeringen gått ut med besked om att en pandemilag ska tas fram, vilket Centerpartiet välkomnar.

– Möjligheten att begränsa smittan måste stå i centrum, oavsett vilken typ av verksamhet det gäller. Vi hoppas att en ny pandemilag kan komma på plats så snart som möjligt, det är här och nu den behövs, säger Anders W Jonsson.

Intervju med Anders W Jonsson i Ekot