C vill se kraftiga åtgärder mot mutantvirus

Nya muterade coronavirus har upptäckts i bland annat Storbritannien och Sydafrika. Läget är allvarligt och nu föreslår Centerpartiet flera kraftfulla åtgärder för att så snabbt som möjligt minska risken för att de nya virusstammarna får fäste i Sverige.

– Jag är riktigt oroad över situationen med de nya muterade virusen. Nu får vi inte göra samma misstag som i våras och komma igång för sent med skarpa åtgärder, säger Anders W Jonsson, sjukvårdspolitisk talesperson Centerpartiet.

För att se till att nya muterade virus inte får spridning i Sverige är Centerpartiet tydliga med att regeringen måste gå längre än att det inreseförbud från Norge som redan finns på plats. Restriktioner måste även gälla för inresande från andra drabbade länder, och regeringen och Folkhälsomyndigheten bör också uppmana till att bära munskydd i allmänna inomhusmiljöer där det vistas många människor samtidigt, såsom matbutiker, köpcentrum och tågstationer.

– Det finns en stor risk för en tredje våg i Sverige om de nya virusen börjar spridas i stor utsträckning. Vi måste göra vad vi kan för att skydda människor och även vården som knappt hunnit andas ut efter andra vågen, säger Anders W Jonsson.

Centerpartiets förslag för att stoppa spridningen:

• Sverige måste införa strikta restriktioner för alla inresande från de länder där man har hittat de nya varianterna av viruset.
  • Uppmana till att bära munskydd i alla allmänna inomhusmiljöer där det vistas många människor samtidigt. Det handlar exempelvis om köpcentrum, butiker och mataffärer, tågstationer och inom kollektivtrafiken.
  • För att veta mer om vad för virus vi har att göra med måste vi utöka typningen kraftfullt, det vill säga identifiera de muterade varianterna av viruset och var i samhället de finns.
  • Vi måste öka kapaciteten för smittspårning, genom att anställa och utbilda personal och införa tydliga karantänsregler.

– De flesta svenskar lyssnar på en stark uppmaning från regeringen och Folkhälsomyndigheten. Med anledning av det muterade viruset borde den uppmaningen vara att bära munskydd i alla offentliga inomhusmiljöer, säger Anders W Jonsson.

Läs mer i en intervju med Anders W Jonsson