Nu förlängs korttidspermitteringarna

Rickard Nordin, riksdagsledamot Centerpartiet

Under pandemin har många företag drabbats hårt och behovet av stöd är fortfarande stort. Nu förlängs korttidspermitteringsstödet, för att rädda så många jobb och företag som möjligt.

– Utan företagen stannar Sverige. Därför förlänger vi nu viktiga krisstöd som gör att fler företag kan överleva krisen och att människor kan behålla sina jobb, säger Rickard Nordin, vikarierande ekonomisk-politisk talesperson.

Det är ungefär ett år sedan pandemin först drabbade Sverige och Europa. Flera kraftfulla krisstöd har kommit på plats sedan dess för att se till att såväl företag som jobb ska kunna räddas. Vaccineringen är nu igång och vi ser ljuset i slutet av tunneln. Men ännu är krisen inte över och vi måste alla gemensamt ta ett ansvar för att minska smittspridningen. Då är det viktigt att staten ser till att hålla igång ekonomin och rädda människors jobb.

– När smittspridningen fortfarande är på en hög nivå och vi behöver leva med restriktioner ytterligare en tid, då är det viktigt att staten bidrar till att rädda jobb som annars hade försvunnit, säger Rickard Nordin.

Bland annat kommer korttidspermitteringsstödet att förlängas för att gälla fram till juli i år. En anställd kan permitteras till upp till 80 procent av arbetstiden, med en subventioneringsgrad på 75 procent.

– Vi vet att krisstöden har varit till stor hjälp för många företag. Utan Centerpartiet hade åtgärderna varit mindre och sämre, och nu när det är tydligt att vi måste leva med restriktioner en tid till så förlänger vi åtgärderna, säger Rickard Nordin.

Samtidigt driver Centerpartiet på regeringen för att betala ut stöden snabbare.

– Löften betalar inga räkningar. Det är nu företagen behöver pengarna. Därför gör vi allt vi kan för att snabba på processen så stöden kan betalas ut, avslutar Rickard Nordin.

Intervju med Rickard Nordin i Sveriges Radio