C: Sverige först med klimatavgifter för flyg

Nu kan klimatavgifter för flyg införas i Sverige, efter att Centerpartiet drivit på för förslaget i Januariavtalet. Det handlar om att premiera flyg som släpper ut mindre, genom att justera start- och landningsavgifterna beroende på flygets klimatpåverkan.

– Det här är ett viktigt vallöfte från Centerpartiet, och en viktig pusselbit för att göra flyget fossilfritt, säger Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson.

Flyget står för stora delar av Sveriges utsläpp idag. Samtidigt finns ett tydligt fortsatt behov av flyg, inte minst för att hålla ihop vårt avlånga land. Men flygbolagen måste göra mer för att ställa om och för att snabbare få ner utsäppen. Nu läggs ett nytt förslag fram i riksdagen om start- och landsningsavgifter på Arlanda och Landvetter, för att sätta ökad press på flygbolagen att bli mindre klimatbelastande.

– Tidigare har Centerpartiet fått igenom att inblandningen av förnybart bränsle ska öka i flyget. Nu tar vi nästa steg, och ser till att flyg med lägre klimatpåverkan ska premieras. Det måste kosta att släppa ut, säger Rickard Nordin.

Förslaget läggs fram inom ramen för Januariavtalet, och handlar om att ändra lagen för att införa miljöstyrande avgifter för flyg på Stockholm Arlanda och Göteborg Landvetter.

– Politiken kan göra ännu mer för att göra flyget grönare. Biljettskatten på flyget borde också avskaffas och istället ersättas med en koldioxidskatt. Det kan göras på inrikes resor redan idag, och skulle ge en skjuts framåt för snålare flygplan med bättre miljöprestanda, avslutar Rickard Nordin.