Sänk skatten på människors sparande

Centerpartiet vill att de första 150 000 kronorna på ett investeringssparkonto (ISK) ska vara skattefria, för att uppmuntra fler att spara. Dessutom bör räntegolvet tas bort, för att sänka ISK-skatten till den nivå det låg på tidigare.

– Att människor, unga som äldre, lägger undan en del av sin lön varje månad är positivt för Sverige och måste uppmuntras, säger partiledare Annie Lööf.

Centerpartiet vill att de första 150 000 kronorna på ett investeringssparkonto görs skattefria, samt att skatten sänks generellt på ISK genom att ta bort räntegolvet.

– Vi ska se till att uppmuntra de tre miljoner människor som försöker spara till pensionen, sina barns student eller insatsen till en bostad. Att skatten ska vara låg på jobb, företagande och sparande har alltid varit prioriterat för Centerpartiet, säger Annie Lööf.

Ett enkelt och förmånligt sparande ger fler människor friheten att bestämma över sina liv, möjlighet att dryga ut pensionen, spara till sina barn, byta taket på huset eller ha ett sparande för oväntade utgifter. Alliansen införde ISK-konton 2012 just för att det skulle vara enkelt att spara för en trygg framtid.

– Det är helt fel väg att gå att attackera vanliga småsparare genom att höja skatten på redan skattade pengar. Istället för att avskräcka till sparande ska vi uppmuntra genom att göra det enklare och förmånligare, säger Emil Källström, ekonomisk-poltiisk talesperson.