Centerpartiet vill se ett förnyat Januariavtal

Måndagen den 21 juni fälldes statsministern av oppositionen i riksdagen. Nu vill Centerpartiet se ett förnyat Januariavtal som skulle gälla mandatperioden ut och ge Sverige en regering igen.

– Det bästa sättet att genomföra viktig liberal politik det kommande året är genom att fortsätta Januariavtalet, säger partiledare Annie Lööf.

Efter att Vänsterpartiet krokat arm med Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna röstade riksdagen tidigare i veckan för att fälla Stefan Löfven. Nu befinner sig Sverige i en politisk kris och går mot ett extra val, som riskerar att lämna landet utan en regering på obestämd tid. För Centerpartiet är det tydligt att det bästa för Sverige är istället att fortsätta genomföra liberala reformer i ett förnyat Januariavtal.

– Centerpartiet vill se samverkan i mitten av svensk politik. Vi har ansträngt oss för att hitta konstruktiva lösningar i en mycket svår situation, därför går vi fram med ett förslag på ett förnyat Januariavtal, säger Annie Lööf.

Eftersom frågan om fri hyressättning i nyproduktion röstades ner i samband med misstroendeomröstningen finns den punkten inte längre på bordet. Istället vill Centerpartiet se andra reformer för att bibehålla balansen i Januariavtalet, såsom sänkt skatt på låg- och medelinkomster och sänkt skatt på investeringssparkonton (ISK) för att uppmuntra människors sparande.

Under det kommande året ska också reformer för en mer flexibel arbetsmarknad, stärkt äganderätt i skogen och viktiga förändringar av strandskyddet genomföras, som gör det viktigt att Januariavtalet kan förnyas och fortsätta.

– Det finns väldigt mycket bra liberal politik i Januariavtalet, nu vill vi fortsätta genomföra reformerna som vi enats om. Vi hoppas att Liberalerna väljer att komma tillbaka till samarbetet så att vi gemensamt kan satsa på fler viktiga frågor för Sveriges framtid, såsom rättsväsendet och integrationen, säger Annie Lööf.