C vill satsa 3,4 miljarder på bredband

Centerpartiet vill öka satsningarna på bredbandsutbyggnaden på landsbygden. I budgetförslaget som presenteras i veckan avsätts 3,4 miljarder kronor.

– Idag finns en stor skillnad i Sverige på områden som har och inte har snabb bredbandsuppkoppling. Den klyftan måste vi sluta, säger Daniel Bäckström, landsbygdspolitisk talesperson.

Centerpartiet har länge drivit på för ett högre tempo och ökade satsningar på landets bredbandsutbyggnad. Regeringen har i sin höstbudget föreslagit en halv miljard kronor under nästa år. Centerpartiet vill att staten istället dubblar nästa års satsning till en miljard under 2022, och totalt investerar 3,4 miljarder under de kommande tre åren på att bygga ut bredband på landsbygden.

– Sverige är ett avlångt land och ligger långt fram i utbyggnaden, men mycket mer behöver göras. Inte minst när fler nu ser möjligheterna med att flytta ut på landsbygden, säger Daniel Bäckström.

Under pandemin har fler människor jobbat hemifrån, och alltfler har dessutom sökt sig ut från tätbebyggda områden. På många håll saknas tyvärr fungerande bredband eller fungerande mobiltelefoni, därför menar Centerpartiet att det måste prioriteras i budgeten.

– Vi måste se till att uppkopplingen finns, för att successivt få bort klyftan mellan människor. Det kommer också att skapa bättre förutsättningar för tillväxt och entreprenörskap, som i sin tur skapar fler jobb, säger Daniel Bäckström.