Annie Lööf: Sverige behöver mer samarbete i mitten

Onsdagen 24 november blev en historisk dag. För första gången röstade Sveriges riksdag fram en kvinna som statsminister. Centerpartiet tog ansvar för att se till att Sverige ska kunna få en regering fram till valet 2022.

– Det är en stor dag när Sverige får en kvinna som statsminister – men det är också ett svårt politiskt läge. Centerpartiet visar än en gång att vi tar ansvar, att vi är garanten för att Sverige har en regering som inte är beroende av Sverigedemokraterna, säger partiledare Annie Lööf.

I statsministeromröstningen 24 november tryckte Centerpartiet gult, för att släppa fram Magdalena Andersson att bilda regering fram till valet 2022. Dels för att hedra den överenskommelse med regeringen om reformer för landsbygden genom ett förändrat strandskydd, stärkt äganderätt i skogen och en modernare arbetsrätt. Men också för att se till att Sverigedemokraterna hålls utanför regeringsmakten.

– Centerpartiet är en stark liberal kraft i mitten av svensk politik, som är garanten för att Sverige har en regering som inte är beroende av Sverigedemokraterna. Vi tar samtidigt nu ansvar för att Sverige får en regering fram till valet 2022, säger Annie Lööf.

Det blev också dagen som Miljöpartiet tvingade den nyvalde statsministern att avgå, genom att hoppa av regeringssamarbetet i samband med budgetomröstningen där regeringen inte fick igenom sitt budgetförslag. Centerpartiet röstade enligt praxis på sin egen budget, eftersom man inte varit med och förhandlat fram något annat budgetförslag. Nu väntar en ny statsministeromröstning i nästa vecka,

– Centerpartiet har konsekvent röstat på vår egen politik och på politik som vi varit med och förhandlat fram. Vi har konsekvent arbetat emot att ge SD regeringsinflytande – efter valet 2018, vid omröstningen i somras när Liberalerna lämnade Januariavtalet, och nu när när Magdalena Andersson får chansen att bli Sveriges statsminister, säger Annie Lööf.

För Centerpartiet är det tydligt att det kommer att krävas en regering som regerar i mitten, som inte kantrar åt vare sig höger eller vänster.

– Sverige styrs bäst utan att främlingsfientliga högerpopulister får nycklarna till Rosenbad, men också utan en radikal vänsterpolitik med chockhöjda skatter, hinder för småföretagen och begränsad valfrihet, säger Annie Lööf.