Centerpartiet ökar i medlemsantal

Under 2021 ökade Centerpartiet i antal medlemmar jämfört med året innan. Centerrörelsen närmar sig nu 32 000 medlemmar.

– Det är våra medlemmar som gör oss starka. Nu känns det extra kul att tillsammans kunna gå in i ett valår med det här förtroendet, säger partisekreterare Michael Arthursson.

För tredje gången på åtta år ökar antalet medlemmar i Centerpartiet. Precis som 2014 och 2017 ser partiet nu en tydlig tillströmning av nya medlemmar runtom i landet, med medlemsökningar i hälften av alla distrikt under året. På kretsnivå ökar hela 124 centerkretsar sin medlemsbas jämfört med tidigare år.

Partiet närmar sig nu 25 000 medlemmar och hela centerrörelsen tillsammans – med även CUF, Centerstudenter och Centerkvinnorna – är nära 32 000 medlemmar.

– Som den folkrörelse vi i grunden är finns en väldigt stark gemenskap i Centersverige. Det är tydligt att våra liberala värderingar och position i mitten av svensk politik både behövs och uppskattas, inte minst av alla som under 2021 valt att bli en del av centerrörelsen, säger Michael Arthursson.

Under de senaste två åren har en stor del av medlemsverksamheten varit digital med anledning av pandemin. Den digitala omställningen har centerkretsar och distrikt lyckats väldigt väl med, menar Michael Arthursson:

– Digital medlemsvärvning har visat sig fungera riktigt bra. Kontakten med våra medlemmar står alltid i fokus, oavsett form, och nu ser vi fram emot att en stark valrörelse tillsammans.