Tid för nationell samling och solidaritet

Efter Putins fullskaliga militära invasion i Ukraina måste demokratiska krafter stå upp för den ukrainska befolkningen. Hårda sanktioner mot den ryska regimen, fler stödinsatser till Ukraina, och skydd till människor som flyr.

Det är en mörk tid i Europas historia. Kriget i Ukraina har snabbt trappats upp av den ryska regimen, med hundratusentals på flykt och ett ökande antal människor som dött. Vi måste agera i enlighet med den solidariska säkerhetspolitik som Sverige har, och visa solidaritet med Ukraina.

– Nu krävs nationell samling. Oskyldiga människor flyr från krig och förtryck, nu måste Sverige och EU gemensamt se till att de som söker asyl kan få skydd, säger partiledare Annie Lööf.

• Putin bryter mot folkrätten. Den ryska regimen kränker Ukrainas självständighet, hotar landets existens och tar oskyldiga människors liv.
  • Nu behövs nationell samling. Putin regims aggressiva invasion av Ukraina kräver mer av samarbete och samförstånd i Sverige.
  • Nu är tiden att visa solidaritet och stå på det ukrainska folkets sida. Sverige måste ha beredskap för att kunna stödja Ukraina och den ukrainska befolkningen med det som landet efterfrågar. Det kan handla om sjukvårdsmateriel, humanitärt bistånd, transporter, militär utbildning och vapenleveranser.
  • För Centerpartiet är rätten att söka asyl okränkbar. Det eskalerande våldet kommer driva miljoner människor på flykt. I ett sådant läge måste Sverige tillsammans med övriga EU vara glasklara med att den som flyr Putins krig har en skyddad plats hos oss.