Slopa skatten på ISK-sparande upp till 300 000 kr

Centerpartiet vill att de första 300 000 kronorna på ISK-sparande ska vara skattefria. Målet är att fler ska kunna spara till en buffert, ett bostadsköp eller pensionen.

– Det måste vara enkelt att börja spara några hundralappar i månaden, särskilt för alla som lever med små marginaler, säger partiledare Annie Lööf.

Centerpartiet vill att fler i Sverige ska kunna känna ekonomisk frihet. Genom att slopa skatten på de första 300 000 kronorna på investeringssparkonton, ISK, kan vi göra det mer gynnsamt för vanliga människor att ta det första klivet och lägga undan pengar för att kunna investera i en första lägenhet, spara till pensionen eller för att bygga upp en buffert till framtiden.

– Allt fler i Sverige vill börja investera och spara, inte minst unga kvinnor. Och vi vet att ekonomisk jämställdhet är en grund för jämställda relationer, jämställda livsval och jämställd makt i samhället, säger Annie Lööf.

Med inflation, höjda räntor och sjunkande bostadspriser är det många i Sverige som just nu är oroliga för sin privatekonomi. Då är det viktitgt att staten ser till att fler hushåll kan spara och känna en större säkerhet.

– Centerpartiet kommer inte att medverka till skattehöjningar som drabbar människors sparande. Istället vill vi se en skattesänkning på sparande som särskilt gynnar landets småsparare och alla som vill ta steget och starta ett investeringssparkonto, säger Annie Lööf.