Centerpartiet vill stoppa bedrägerier mot äldre

I Muharrem Demiroks jultal presenterades nya förslag för att stoppa välfärdsbrottsligheten och särskilt bedrägerierna mot äldre.

Under dagen höll Muharrem Demirok, Centerpartiets partiledare, jultal. Det var hans första jultal som partiledare. I talet presenterades ny politik om hur Centerpartiet vill stoppa gängen från att sko sig på skattebetalarna och utnyttja vår gemensamma välfärd.

- Att lura äldre i Sverige är i dag mer eller mindre riskfritt. Vi ser fall där man lurat till sig tiotusentals kronor från otaliga äldre och ändå bara döms till villkorlig dom. Så kan vi inte ha det, sa Muharrem Demirok i talet.

Centerpartiet föreslår därför i dag straffskärpningar för bedrägeribrott. Minimistraffet för grovt bedrägeribrott ska höjas till minst 1 års fängelse och bedrägerier mot äldre, och särskilt utsatta, ska alltid betraktas som grova brott.

Många kriminella aktörer söker sig också till välfärden, i jakten på enkla pengar. Demirok menar att allt för många hemtjänstföretag, äldreboenden, HVB-hem och assistansbolag ägs och drivs av människor med andra syften än att göra gott. När dessa upptäcks kan de idag dra vidare till en annan kommun och med enkelhet fortsätta samma brottslighet. Därför föreslår Centerpartiet också att det upprättas en svartlista där kommuner snabbt och enkelt ser vilka företag som inte skött sig.

- Redan idag svartlistas företag som svindlar människor i andra sammanhang. Det måste bli lika enkelt att stoppa den som blåser elever på undervisning, eller plundrar äldrevården, som för den som struntar i att leverera en bokad resa, säger Demirok.

Centerpartiet föreslår att

• Höja ministraffet för grova bedrägerier till 1 års fängelse. Bedrägeribrott mot äldre och särskilt utsatta personer ska klassas som grova brott.
  • Upprätta en svartlista över välfärdsbolag. Det gör det enklare för kommunerna att se vilka företag som är skojare och inte.
  • Alla myndigheter ska arbeta brottsbekämpande.