Utmärkelser på Centerpartiets stämma

Just nu är drygt tusen centerpartister samlade i Karlstad för Centerpartiets stämma och idag delades flera viktiga utmärkelser ut. Det handlar om Bramstorpsplaketten, Thorbjörn Fälldins medalj och Karin Söders stipendium.

Bramstorpsplaketten

Utmärkelsen tilldelas personer som under en lång tidsperiod aktivt deltagit i organisationsarbetet och utfört banbrytande gärningar för partiet och dess idéer. Årets pristagare är en grupp engagerade centernamn, som på olika sätt gjort sig värda utmärkelsen.

Anders Svärd

Anders Svärd var den första ordföranden för Centerpartiets nybildade kommunkrets när Kumla kommun bildades och han blev också Kumlas första oppositionsråd någonsin. Anders Svärd har sedan dess varit distriktsordförande för Centerpartiet i Örebro län, invald i Sveriges riksdag mellan åren 1982 och 1998 och har haft ett stort engagemang inom Svenska kyrkan.

Gunnel Wallin

Tidigare distriktsordförande för Centerkvinnornas Kristianstads distrikt i tio år och ordförande i Grevie Centerkvinnor, även där i tio år. Landstings- och kommunpolitiker i mer än 20 år. Gunnel Wallin har även varit ledamot av Sveriges riksdag två omgångar, 1998–2002 och 2009–2010.

Evy Kjellberg

Med ett stort engagemang inom centerrörelsen har Evy Kjellberg haft uppdrag som t.ex. ledamot av kommunfullmäktige i Stockholms stad mellan 1973-1979, under många år var hon ordförande för Brännkyrka centerpartiavdelning och idag sitter hon som ledamot i Älvsjö stadsdelsnämnd.

Kerstin Warnerbring

Har varit aktiv inom kommunpolitiken i Vellinge i närmare 20 år, riksdagsledamot mellan 1994 och 1998 och sedan distriktsordförande för Centerpartiet i Skåne.

Anna Hägglund (f.d. Eliasson)

Riksdagsledamot för Stockholms kommun 1971–1982, efter valet 1982 blev Anna Hägglund statsrådsersättare. Hon flyttade sedan från Stockholm till Dalarna och Falu kommun. Även i Falu kommun var Anna Hägglund aktiv, då som ordförande för miljönämnden och ledamot i kommunfullmäktige från 2002 till 2018.

Åke Pettersson

Redan vid 26 års ålder blev Åke Pettersson Sveriges yngsta landstingsråd för Centerpartiet i Stockholm. Statssekreterare hos Karin Söder och ledde Nordiska rådets parlamentariska sekretariat som ställföreträdande chef mellan 1983-1987. Blev 1987 partisekreterare för Centerpartiet. Den posten höll han i 11 år framtill 1998.

Kjell Ericsson

Kommunalråd i Årjängs kommun i två omgångar. Först 1985-1988, och sedan 1998–2008. De tio åren däremellan, 1988–1998, var han ledamot av Sveriges riksdag.

Thorbjörn Fälldins medalj går till Karin Perers

Under Centerstämman 2017 instiftades Thorbjörn Fälldins medalj till minne av den tidigare centerledaren tillika statsminister. Medaljen delas ut till en person som ”i sitt politiska engagemang visar prov på jordnära och värderingsstyrt ledarskap i Thorbjörn Fälldins anda”. Årets Fälldinmedalj går till Karin Perers för hennes långa politiska engagemang och jordnära ledarskap.

Karin Perers fann sin politiska tillhörighet tidigt genom Förbundet Vi Unga och kom även att bli organisationens första kvinnliga ordförande. Hennes koppling till Centerpartiet har varit stark under en lång tid, bland annat som talskrivare till dåvarande partiledare Olof Johansson och som en drivande ordförande i Centerpartiets kyrkopolitiska sektion.

Med Karin Perers naturliga ledarskapsförmåga har hon bidragit starkt till både politiken och näringslivet, på senare år som ordförande för föreningen Mellanskog. Hon utsågs även som första kvinnan i historien till ordförande för Svenska kyrkans högsta beslutande organ, Kyrkomötet.

Karin Söders stipendium går till Rädda Barnen

Stipendiet instiftades för att hedra den tidigare partiordförande Karin Söder minne. Det är ett stipendium som ska tilldelas den eller de som genom sin banbrytande gärning varit pionjärer och förebilder i Karin Söders anda.

Stipendiet för 2019 tilldelades till Rädda Barnen, en organisation som på många olika sätt just verkat i Karin Söders anda. Organisationen finns idag på plats i 120 länder där de kämpar för alla barns välstånd och rätt till en trygg uppväxt.