Leif Sandberg föreslagen som ny gruppledare och förste vice ordförande i SKR

Sveriges kommuner och regioner (SKR) väljer under deras kongress i mars en ny ledning. Centerpartiets nomineringskommitté presenterade idag sitt förslag till nominerade inför kongressen. Leif Sandberg föreslås bli ny gruppledare och 1:e vice ordförande i SKR:s styrelse. Leif Sandberg efterträder Carola Gunnarsson som innehaft posten sedan 2007.

– Jag är mycket tacksam och glad över att ha blivit nominerad till uppdraget som 1:e vice ordförande i Sveriges Kommuner och Regioner. SKR:s uppdrag är oerhört viktigt, inte minst för att vara en tydlig röst för den lokala och regionala nivån gentemot riksdag och regering, särskilt nu i tider av ekonomiska utmaningar, säger Leif Sandberg (C).

Leif Sandberg har en lång och bred erfarenhet av både kommunala och regionala uppdrag. Han har tidigare varit kommunstyrelsens ordförande i Tomelilla och nu senast suttit i Skånes Kommuners förbundsstyrelse.

– Bristen på medarbetare inom välfärden är den absolut största utmaningen för kommuner och regioner i hela landet. Här behöver SKR hitta gemensamma lösningar framåt som gör att fler vill arbeta inom välfärden, fortsätter Leif Sandberg.

Centerpartiet utser sina representanter på sin ombudsträff den 20 mars och SKR:s kongress hålls sedan den 21 mars.

För mer information, kontakta:
Leif Sandberg (C)
0417–18250