Centerpartiet anpassar sin budget och bygger en ny organisation

Efter valet 2022 förlorade Centerpartiet sju riksdagsmandat och fick därmed ett minskat partistöd, samtidigt som den ekonomiska situationen i samhället med inflation och nedgångar inom ekonomin har påverkat partiets kapital.

Med anledning av dessa ekonomiska förutsättningar har Centerpartiets partistyrelse fattat beslut om att anpassa budgeten inför 2024. Budgeten för nästa år kommer att ligga på runt 100 miljoner, vilket är en minskning med 40 miljoner jämfört med budgeten för 2023.

Fler områden kommer att behöva ses över, som exempelvis kostnader för personal, lokaler, anslag, IT och events.

Mot denna bakgrund har varsel om 5-25 anställda gjorts den 24 april 2023.

När Centerpartiets eftervalsanalys presenterades i februari i år, var det med en tydlig rekommendation om en organisatorisk ny- och omstart. Mot bakgrund av denna rekommendation, samt de nya ekonomiska förutsättningarna, pågår nu ett arbete med att förändra och bygga en ny organisation.

- Centerpartiet befinner sig nu i opposition och vi behöver anpassa vår organisation därefter. Vi tar sikte på en effektiv organisation som tar tillvara på kompetens och som bygger på samarbete inom hela organisationen. Vi lägger nu grunden för att för nya valframgångar, säger Centerpartiets partisekreterare Karin Ernlund.