rösta som utlandssvensk i riksdagsvalet 2018

Den 9 september är det val till Riksdagen. Du som bor eller vistas utomlands kan rösta på din ambassad tidigast 24 dagar innan valet från och med den 16 augusti eller brevrösta från och med den 26 juli.

Till dig som är utlandssvensk

Hej!

Något av det bästa jag vet är att upptäcka nya länder. Vi är många svenskar som bor eller har bott utomlands. Själv kommer jag alltid att minnas min tid i London med värme.
Samarbete och öppenhet har gjort det möjligt för hundratusentals av oss att bo utomlands. Det breddar horisonterna, leder till nya möten, intryck och erfarenheter. Att du gör den resan, oavsett om det är för några månader, år eller för resten av livet, bidrar till att göra Sverige och världen till en bättre plats.

Höstens val är ett viktigt vägval. Vi lever i en tid då allt fl er drar sig ut mot kanterna, där främlingsfi entlig högerpopulism, vänsterextremism, och våldsbejakande islamism hotar öppenhet och demokrati. Populism och nationalism står mot medmänsklighet och humanism.
På många sätt går det bra för Sverige. Men inte på alla. Integrationen misslyckas och utanförskapet ökar. När andra låter människor vänta i ovisshet vill vi istället införa enklare jobb, för en snabbare integration och ett medmänskligt Sverige.
Jag har alltid kämpat för småföretagen. Det är de som anställer, bygger Sverige och fi nansierar välfärden. Men tyvärr behandlas de ofta mer som ett problem än en möjlighet av regeringen. Jag vill att vi ska bli ett land av företagsamhet och tillväxt, inte krångel och förbud. Fler företag ska kunna växa och expandera i Sverige och utomlands.
Sverige har länge varit ett miljöföredöme. Men nu ökar utsläppen och regeringens politik är ineffektiv och dyr. Centerpartiet ser inte tillväxt som ett miljöhot. Istället ser vi möjligheter till utveckling, ny teknik och miljövänliga bränslen. Vi driver en politik som ger resultat för miljön och för ett växande, förnybart samhälle.

Den 9 september är det riksdagsval, och du kan förtidsrösta från och med 26 juli. Det kommer att bli ett jämt val där din röst spelar stor roll. Din röst är avgörande för vilka värderingar och vilket ledarskap som ska prägla Sverige framöver. Jag hoppas att du väljer att lägga din röst på Centerpartiet och för en ny Alliansregering.

Vänligen
Annie Lööf